Zarządzanie kryzysowe

 

Zarządzanie kryzysowe to wedle ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym  działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do podejmowania nad nim kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.

 

Sytuacja kryzysowa - należy przez to rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest Burmistrz Miasta Złoczewa.  Do zadań burmistrza  w sprawach zarządzania kryzysowego należy:

- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy,

- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym: 

 a) realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego, 

 b) opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania Kryzysowego.

- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;

 - wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta,

 - zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym; - współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,

 - organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.

Organem pomocniczym burmistrza w zarządzaniu kryzysowym jest Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego w Złoczewie powołany Zarządzeniem  Nr 9/2020 Burmistrza Miasta Złoczewa z dnia 11 lutego 2020 roku.  Zespół wykonuje na obszarze gminy zadania związane z oceną występujących i potencjalnych zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo publiczne oraz przygotowuje propozycji działań. Przedstawia ponadto wójtowi wnioski dotyczące wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w gminnym planie zarządzania kryzysowego. Zespół ten przekazuje także do wiadomości publicznej informacje związane z zagrożeniami, koordynuje zadania w zakresie zarządzania kryzysowego na terenie gminy oraz opiniuje Gminny Plan Zarządzania Kryzysowego.

W skład gminnego zespołu, którego pracami kieruje burmistrz, wchodzą osoby powołane spośród osób zatrudnionych w urzędzie gminy i gminnych jednostkach organizacyjnych. W razie potrzeby do pracy w zespole mogą być również zapraszane inne osoby.

 

 Na mocy ustawy burmistrz na obszarze gminy zapewnić ma także realizację takich zadań jak:

 - całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności,

- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,

 - nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,

 - współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,

 - współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,

 - realizację zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.

Procedura postępowania w sytuacjach konfliktowych człowiek-wilk

procedura postepowania GDOS-1

Zgromadzenia

 

Sprawę zgromadzeń regulują przepisy ustawy z dnia z dnia 15 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach. Według art. 3  ust. 1 ww. ustawy zgromadzeniem jest zgrupowanie osób na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób w określonym miejscu w celu odbycia wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażenia stanowiska w sprawach publicznych.

Zgromadzeniem spontanicznym jest zgromadzenie, które odbywa się w związku z zaistniałym nagłym i niemożliwym do wcześniejszego przewidzenia wydarzeniem związanym ze sferą publiczną, którego odbycie w innym terminie byłoby niecelowe lub mało istotne z punktu widzenia debaty publicznej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 organizator zgromadzenia zawiadamia organ gminy o zamiarze zorganizowania zgromadzenia w taki sposób, aby wiadomość dotarła do organu nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 6 dni przed planowaną datą zgromadzenia.

W przypadku tzw. postępowania uproszczonego w sprawie zgromadzeń organizator zgromadzenia zawiadamia o inicjatywie właściwe gminne centrum zarządzania kryzysowego, a jeśli w danej gminie takie nie funkcjonuje należy zgłosić inicjatywę do wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego, maksymalnie 30 dni przed wydarzeniem, ale nie później niż na 2 dni przed datą zgromadzenia.  W podaniu należy podać:

  1. Imię i nazwisko organizatora zgromadzenia, numer Pesel lub numer dowodu jeśli osoba nie posiada numeru Pesel, adres e-mail oraz numer telefonu.
  2. Miejsce, data i godzina rozpoczęcia zgromadzenia, przewidywany czas trwania i liczbę uczestników, a także jeśli planowy jest marsz to trasa i miejsce zakończenie zgromadzenia.
  3. Zagrożenia, które ewentualnie mogą pojawić się w trakcie zgromadzenia.

 Na terenie Gminy Złoczew nie zostało utworzone centrum zarządzania kryzysowego, dlatego zawiadomienie o zamiarze zorganizowania zgromadzenia należy w tym przypadku kierować do:

 Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego: