Stopnie alarmowe
Stopień alarmowy jest wprowadzany w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia.
Stopień alarmowy CRP jest wprowadzany w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia.
Na podstawie ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, stopnie alarmowe lub stopnie alarmowe CRP wprowadza, zmienia i odwołuje w drodze zarządzenia – w zależności od rodzaju zagrożenia zdarzeniem terrorystycznym – Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa ABW, a w przypadkach niecierpiących zwłoki – minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa ABW, informując o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.
Rodzaje stopni alarmowych
W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych:
1) pierwszy stopień alarmowy (stopień ALFA);
2) drugi stopień alarmowy (stopień BRAVO);
3) trzeci stopień alarmowy (stopień CHARLIE);
4) czwarty stopień alarmowy (stopień DELTA).
2. W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP:
1) pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA–CRP);
2) drugi stopień alarmowy CRP (stopień BRAVO–CRP);
3) trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE–CRP);
4) czwarty stopień alarmowy CRP (stopień DELTA–CRP).
Stopień alarmowy lub stopień alarmowy CRP może zostać wprowadzony:
· na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (RP);
· na obszarze jednej lub kilku jednostek podziału terytorialnego państwa;
· na obszarze określonym w sposób inny niż przez odniesienie do jednostek podziału terytorialnego państwa;
· dla określonych obiektów jednostek organizacyjnych administracji publicznej, prokuratury, sądów lub innych obiektów infrastruktury administracji publicznej lub infrastruktury krytycznej;
· w przypadku, gdy skutki zdarzenia o charakterze terrorystycznym mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą RP lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami RP, innych niż placówki zagraniczne RP, w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej.
Przedsięwzięcia wykonywane w ramach kompetencji ustawowych przez organy administracji publicznej oraz kierowników służb i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w poszczególnych stopniach alarmowych
1. Po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA) należy w szczególności wykonać następujące zadania:
1) prowadzić, przy użyciu Policji, Straży Granicznej lub Żandarmerii Wojskowej, wzmożoną kontrolę dużych skupisk ludności, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, w tym imprez masowych i zgromadzeń publicznych;
2) prowadzić, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, wzmożoną kontrolę obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
3) zalecić podległemu personelowi informowanie odpowiednich służb w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności;
4) poinformować podległy personel o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia;
5) zapewnić dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnych do wzmocnienia ochrony obiektów;
6) przeprowadzić kontrolę pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów;
7) sprawdzać, na zewnątrz i od wewnątrz, budynki będące w stałym użyciu w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów;
8) sprawdzić działanie środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
9) dokonać, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu;
10) dokonać przeglądu wszystkich procedur, rozkazów oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych;
11) prowadzić akcję informacyjno-instruktażową dla społeczeństwa dotyczącą potencjalnego zagrożenia, jego skutków i sposobu postępowania.
2. Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (stopień BRAVO) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
1) Komendant Główny Policji, Komendant Główny Straży Granicznej lub Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej wprowadzają obowiązek noszenia broni długiej oraz kamizelek kuloodpornych przez umundurowanych funkcjonariuszy lub żołnierzy bezpośrednio realizujących zadania związane z zabezpieczeniem miejsc i obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
2) wprowadzić dodatkowe kontrole pojazdów, osób oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych;
3) wzmocnić ochronę środków komunikacji publicznej;
4) sprawdzić funkcjonowanie zasilania awaryjnego;
5) ostrzec personel o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
6) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
7) sprawdzić i wzmocnić ochronę ważnych obiektów publicznych;
8) wprowadzić zakaz wstępu do przedszkoli, szkół i uczelni osobom postronnym;
9) sprawdzić systemy ochrony obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne;
10) wprowadzić kontrolę wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu lub instytucji;
11) zamknąć i zabezpieczyć nieużywane regularnie budynki i pomieszczenia;
12) dokonać przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu, w tym dostępności środków i materiałów medycznych, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
3. Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopień CHARLIE ) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA lub BRAVO. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
1) wprowadzić, na polecenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych, całodobowe dyżury we wskazanych urzędach lub jednostkach organizacyjnych organów administracji publicznej;
2) wprowadzić dyżury dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
3) sprawdzić dostępność obiektów wyznaczonych na zastępcze miejsca czasowego pobytu na wypadek ewakuacji ludności;
4) ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiekcie i rejonie obiektu;
5) wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren obiektów;
6) ograniczyć możliwość parkowania pojazdów przy obiektach chronionych;
7) wydać broń i amunicję oraz środki ochrony osobistej uprawnionym osobom wyznaczonym do wykonywania zadań ochronnych;
8) wprowadzić dodatkowy całodobowy nadzór nad miejscami, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem;
9) zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem obiektu, wprowadzić kontrole pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem.
4. Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopień DELTA ) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA, BRAVO lub CHA RLIE . Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
1) wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ograniczenia komunikacyjne w rejonach zagrożonych;
2) przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie obiektu oraz w uzasadnionych przypadkach, ich relokację poza obszar obiektu;
3) kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektu i ich ładunek;
4) kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektu przedmioty, w tym walizki, torebki, paczki;
5) przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz budynku i na parkingach;
6) ograniczyć liczbę podróży służbowych osób zatrudnionych w obiekcie i wizyt osób niezatrudnionych w instytucji;
7) przygotować się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania organu w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy
II. Przedsięwzięcia wykonywane w ramach kompetencji ustawowych przez organy administracji publicznej oraz kierowników służb i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w stopniach alarmowych CRP
1. Po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego CRP (stopień ALFA-CRP) należy wykonać w szczególności następujące zadania:
1) wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, zwanych dalej „systemami”, w szczególności wykorzystując zalecenia Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością, oraz:
a) monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej;
b) sprawdzać dostępność usług elektronicznych;
c) dokonywać, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów;
2) poinformować personel instytucji o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności personel odpowiedzialny za bezpieczeństwo systemów;
3) sprawdzić kanały łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonać weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwymi dla rodzaju działania organizacji oraz ministrem właściwym do spraw informatyzacji;
4) dokonać przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonać weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji, oraz weryfikacji czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu;
5) sprawdzić aktualny stan bezpieczeństwa systemów i ocenić wpływ zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;
6) informować na bieżąco o efektach przeprowadzanych działań zespoły reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwe dla rodzaju działania organizacji oraz współdziałające centra zarządzania kryzysowego, a także ministra właściwego do spraw informatyzacji.
2. Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP. Ponadto należy:
1) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;
2) wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.
3. Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego CRP (stopień CHARLIE -CRP) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień AL FA-CRP lub BRAVO-CRP. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
1) wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów;
2) dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku;
3) przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku, w tym:
a) dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz systemów,
b) przygotować się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia.
4. Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego CRP (stopień DELTA - CRP) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP lub CHARLIE CRP. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:
1) uruchomić plany awaryjne lub plany ciągłości działania organizacji w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania;
2) stosownie do sytuacji przystąpić do realizacji procedur przywracania ciągłości działania.
Kwalifikacja Wojskowa – podstawowe informacje
Kwalifikacja wojskowa to działania mające na celu ustalenie zdolności do czynnej służby wojskowej i wstępnym przeznaczeniu do poszczególnych form powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązek kwalifikacji wojskowej został wprowadzony w 2009 roku, gdy zawieszono zasadniczą służbę wojskową. Kwalifikacje przeprowadzają wojewodowie na danym obszarze przy współudziale szefów wojewódzkich sztabów wojskowych oraz wójtów, starostów, burmistrzów i prezydentów miast.
Kwalifikacji wojskowej podlegają mężczyźni, którzy w danym roku kalendarzowym kończą 19 lat, a także kobiety w wieku od 19 do 24 roku życia ze względu na wykształcenie (psychologiczne, medyczne). Mogą stawić się również ochotnicy, w tym kobiety, do końca roku kalendarzowego, w którym kończą 24 lata, niezależnie od posiadanych kwalifikacji czy wykształcenia.
Każda osoba, która podlega stawiennictwu do kwalifikacji wojskowej otrzyma imienne wezwanie od burmistrza, wójta, w którym będą podane: miejsce i termin stawienia się, oraz wykaz dokumentów, które należy z sobą wziąć. Jeśli po raz pierwszy przystępujemy do kwalifikacji to będą potrzebne następujące dokumenty:
· dowód osobisty
· posiadana dokumentacja medyczna
· dokumenty potwierdzające wykształcenie lub posiadane kwalifikacje zawodowe
· zaświadczenie ze szkoły jeśli kontynuujemy naukę.
Osoby stawiające się po raz kolejny zabierają z sobą:
· dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość
· dokumentację medyczną dotyczącą zmian w stanie zdrowia, w tym wyniki badań specjalistycznych z ostatnich 12 lub 24 miesięcy.
Jeśli z ważnych przyczyn w określonym terminie wezwana osoba nie może się stawić, należy o tym fakcie poinformować burmistrza, wójta, który wyznaczy nowy termin i miejsce kwalifikacji wojskowej. Należy uczynić to do końca roku kalendarzowego w którym osoba kończy 24 lata życia.
Głównym celem Kwalifikacji Wojskowej jest określenie fizycznej i psychicznej zdolności do czynnej służby. Lekarz przeprowadza wywiad o stanie zdrowia, a następnie wykonuje badanie ogólne np. bada słuch, wzrok, postawę, pomiar ciśnienia i wagi. Jeśli jest konieczność lekarz kieruje osobę na dalsze badania specjalistyczne. Następnie odbywa się rozmowa z przedstawicielem wojskowej komendy, przykładowe pytania dotyczą m.in.: dodatkowych kwalifikacji, hobby, planów co do wstąpienia do wojska. Rozmowa umożliwia pozyskanie szeregu informacji na temat różnych form służby wojskowej, a w szczególności szkolnictwa wojskowego, służby przygotowawczej, Narodowych Sił Rezerwowych, służby zawodowej, służby w WOT. Powiatowa komisja lekarska wyda każdej osobie orzeczenie o zdolności do czynnej służby wojskowej lub jej brak, ustalając jeden z poniższych kategorii zdolności:
· kategoria A – zdolny(a) do czynnej służby wojskowej, oznacza zdolność do odbywania określonego rodzaju służby, w tym zastępczej, z wyjątkiem zawodowej służby wojskowej. Absolwenci szkół wyższych nie są zobowiązani do odbywania zasadniczej służby wojskowej oraz przeszkolenia, osoby te będą przenoszone do rezerwy
· kategoria B – czasowo niezdolny(a) do czynnej służby wojskowej, aktualny stan zdrowia nie pozwala na pełnienie służby w okresie do 12 lub 24 miesięcy od dnia badania, jednak rokowania wskazują na odzyskanie zdolności do jej pełnienia dlatego osoby te zostaną ponownie wezwane do kwalifikacji wojskowej po upływie okresu, na jaki orzeczona została niezdolność
· kategoria D – niezdolny(a) do czynnej służby wojskowej w czasie pokoju, z wyjątkiem niektórych stanowisk służbowych przeznaczonych dla terytorialnej służby wojskowej
· kategoria E – trwale i całkowicie niezdolny(a) do czynnej służby wojskowej w czasie pokoju oraz w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny. Osoba nie będzie podlegać obowiązkowi wojskowemu